vendredi 11 avril 2008

Torsdag (Linn Danielsson)

Torsdagen var underbar, den basta dagen har i Frankrike. Vi begav oss till musèet i Caen och Normandiekusten. Musèet var valdigt stort och det var fullt av bilder och foremal fran andra Varldskriget som gjorde stort intryck. Vi fick ocksa tillfalle att se flera filmer som ar varda att lyftas fram lite extra.. men i alla fall - vi akte vidare ner till kusten och den amerikanska kyrkogarden. Vadret var perfekt och kyrkogarden var.. vacker men saklart sorglig. Man forstod verkligen hur manga manniskor 14 000 ar... Det kandes faktiskt i hjartat.
Sen sa smog sig jag och Sara ner till en av Normandies landstigningsstrander - Omaha Beach
Det ar jag verkligen glad for att jag gjorde for stranden var.. ja den finaste jag sett. Att sta dar pa den stranden var det basta med hela resan.
Men det var otroligt svart att forsta att nagot sa hemskt kan ha hant pa den plasten aven om det var for 64 ar sedan. Naturen var sa vacker och allt var sa lugnt.. det var inte en manniska pa hela stranden utom vi. En fantastisk kansla som alla borde fa uppleva.
Jag har lovat mig sjalv att till Normandie och Omaha Beach ska jag komma tillbaka!

Aucun commentaire: