vendredi 11 avril 2008

Fõrsta halvan av veckan

Màndag

En typisk fransk frukost bõrjade veckans fõrsta planerade dag med. Den serverades i matsalen tillsammans med musikunderhàllning. "Ohhh Champs Elysées" =P Om inte frukosten var energi nog var musiken kanske det. Resten av fõrmiddagen promenerades bort bland Mamers gator. "Bort" i alla fall fõr mig eftersom jag inte var fõrberedd pà kylan. Frankrike ãr INTE 3 veckor fõre oss pà àret som nàgon sa hemma. Att gà igenom vad vàr franska lãrarguide kallade fõr en "secret passage" till stadens torg var dock vãrt alltihop! =)

Eftermiddagen tillbringade vi i Le Mans efter en stadig lunch. Dãr var det definitivt varmare. Veckans hittills bãsta besõk hittar man hãr tack vare den gamla stan med katedralen och "parce que nous n'avons pas des chocolatiers en Suède". Chokladhimmlen.

Hemfãrden gick fort tack vare en làng diskussion om matlagning och fõljdes sedan upp av en vãlbehõvd middag.


Tisdag

Resan till Loiredalen var det jag fõrvãntade mig mest av nãr vi fick tillgàng till schemat fõr fõrsta gàngen dà jag lãst mycket om stãllet. Jag blev absolut inte besviken, synd bara att bàde upplevelsen och temperaturen var lika fõrlamande.

Dagens fõrsta beséok tillbringades i vingàrden Chateau Moncontours iskalla grottor. Det var inget jag personligen hade sà stort utbyte av dà min erfarenhet av viner inte ens finns. Under vinprovningen vi fick njuta av efteràt kunde jag inte ens skilja de tre fõrsta vinerna àt i smaken. Men slottslokalen och kãnslan av att faktiskt dricka franskt vin pà plats var svàrslagen och jag kõpte in en flaska av slottets specialité till tvà NU fõrvãntansfulla personer hemma.

Andra halvan av resan gick till jãtteslottet Chambord. Slottet blev vãldigt gràtt pà bild och jag tog dãrfõr inte sà mànga foton. Men det berodde ocksà pà att slottet var sà stort att det sãllan gick att fànga inom bildens kanter. Kan man inte ens se vilken del av slottet som ãr pà bild pà grund av storleken sà fàr det vara =P Loiredalens stõrsta slott gõr sig fõrtjãnt av titeln. Tre andra kãnda Loireslott fick jag ocksà se pà vãgen dit sà fõr mig var resan lika kul som att fà se det verkliga Notre Dame i Paris.


Onsdag

"Is it good to (h)eat your house by electricity?" Jag kunde ha svarat att jag fõredrar att ha det kvar pà den franska fysiklãrarens fràga. Dagen bõrjade med franska lektioner fõr elever fràn respektive motsvarande svenska program. Som ni kan se var det roligt =P

Efter lunchen som tog plats vid 12 var det dags att testa en annan fysik pà ãventyrsbanan i Alpes Mancelles. Att fà gõra nàgot sportigt var en stor lãttnad fõr min del. Ovan vid klãttring som jag var blev det mycket jobbigt fõr armarna, men det ãr ett lidande jag gãrna tar. Vissa delar av banan bjõd pà ett hundratal meter lànga linbanor, bãttre ãn hemma i Svartbãcksmàla minsann!

Kvãllen tillbringade jag sedan pà en karaoke-kvãll pà en pizzeria i Mamers. Pizza kãndes som ett lamt utbyte mot maten som serveras hemma i vãrdfamiljen, men det var en trevlig tillstãllning. Jag utsattes fõr en fransk làt som jag verkligen fick pà hjãrnan =)

Aucun commentaire: