mardi 27 avril 2010

Fisjordgubbar

Det här är väl aningen försenat men detta inlägg är iaf om torsdagen, alltså vår sista dag i Paris.

Vi började dagen med att åka till Versailles!
Tyvärr måste jag meddela att jag blev ganska besviken. Men nu har jag iaf sett det!
Det var mest tavlor och några få sovrum och salonger. Trädgården var jätteful, men sen gillar jag ju inte det där systematiska raka sortens trädgårdar.
Trots min besvikelse så var det fint och besöket var kul.
I presentshopen köpte jag en bild av en Marie Antoinette -tavla. Det fanns även en rosbladsmarmelad/sylt som såg ytterst lockande ut, tyckte dock att den var lite för dyr ):
Senare fick jag veta att det fanns en mindre burk också, gissa hur glad jag blev....

Bussen släppte av oss på Place de la Concorde där jag snabbt åt en crepe innan vi gick till Batobusen (båt på Seine helt enkelt) Därifrån fick vi hoppa av vart vi ville och sedan fick vi göra vad vi ville resten av dagen.

Min grupp hoppade av vid Eiffeltornet (som jag förresten, av någon anledning, envisats med att kalla Paristornet sen vi kom hit xD) Vi valde att gå upp (vilket för er som vill veta kostar 4,50 euro). Tyvärr så kan man inte gå ända upp utan bara till andra våningen (av 3) utan man fick ta hissen till toppen,vilket kostade ännu mer. Eftersom sikten redan var lite dålig längst bort valde vi att gå ner igen istället.

Medans Nadja var på toa kom det förbi massa skumma typer och pratade med mig och Emilie. Först kom två försäljare varav den ena frågade om jag ville gå till ett cafe med honom... Sen kom nån skum snubbe som försökte fråga oss något men mumlade så tyst att vi inte kunde urskilja ett ord..
När vi sedan är på andra sidan eiffeltornet gissa vem som springer fram till oss smeker oss på ryggen och skriker "I love you,I love you!", jo Monsieur Mummel. Troligtvis skämtade han nog med oss men när vi blivit av med honom och det kommer en bakifrån och säger "Where are you from?" då var bägaren fylld och vi flydde därifrån utan att köpa den glass som vi hade försökt göra...

Äntligen tillbaka på glasbåten... Gissa hur bränd jag blev i ansiktet. Vi tog båten till den hållplats som låg närmast Les Halles, där åt vi på McDonalds och köpte proviant till hemfärden.
Jag skulle även köpa macarons, som jag tjatat om hela veckan, och det gick ju bra. Låt mig sammanfatta samtalet:

Jag: Tres macarons s'il vous plait.
Försäljare: Treize?! (big eyes)
Jag: "nicka"
Emilie: Non,troi (skrattar ursäktande)

Ja vad var det stora problemet?
Svar: 3 års spanskalektioner, tres och treize låter likadant men betyder 3 respektive 13...
Helt miljöskadad.

Jag köpte även jordgubbar för 60kr, första gången jag frågade kostade dem 3,85 euro, närjag kom till kassan kostade dem 6, men jag orkade inte bry mig.
På väg till hotellet med tunnelbanan märkte jag att dem luktade fis! Så detvar inte tal om att ha med dem på bussen utan jag fick äta dem på hotellet. Trots sin odör smakade dem utsökt!

Klockan 23.00 var vi på väg hem till Sverige med bussen.

Au revoir Paris!

/Sandra

Aucun commentaire: