mardi 20 avril 2010

Färgblindhet

Idag... flyter ihop med igår. Jag har inte längre någon koll på vilken dag och tid jag har gjort vad, men jag har väldans kul ^^

Vi har varit vid Triumfbågen och gått sönder våra fötter på Champs Elyssee. Det är värt det. Vi gick till Notre dame där man tyvärr inte fick fota, men det var oerhört pampigt.

När vi skulle äta var vi på Quartier Latin, där fanns mat från överallt... utom från Frankrike. Efter många om och men så hittade vi crepes!

Musee d'Orsay besökte vi också, det fanns en del underbart vackra tavlor där!

Utanför såg vi några som spelade musik och sjöng och en kille som hade bundit plankor med hjul under skorna och gjorde trick. Det var rätt häftigt ^^

När vi åt kvällsmat, jag och två till, så satt vi inne på ett fik. Tydligen tyckte ägarna att det var dags att stänga, för det gjorde de. Med oss på insidan!
Men de var väldigt trevliga och nu vet vi hur en fransk personalingång kan se ut!

Trafiken här är livsfarlig, ingen bryr sig om det är rött eller grönt. Det är därför det finns tutor. Tydligen. Folk kör fast det är rött; folk lägger sig på tutan. Folk kör halvt över en korsning och fastnar i en bilkö; folk lägger sig på tutan. Folk får grönt och kör inte ändå; alla lägger sig på tutan... Att försöka ta sig över är inte det lättaste. Men det ger sig. Vi börjar komma över det svenska "förlåt-för-att-jag-finns-jag-ska-genast-flytta-på-mig". Istället stirrar vi rakt fram och gestikulerar vilt mot de som stannar på övergångsställen.

En annan märklig sak är att Paris är uppdelat. Idag gick vi lite smått vilse och hamnade i... Indien! Kändes lite snopet, men för all del - jag gillar att se olika kulturer!

Så mycket tid som jag har spenderat på tunnelbanor, rulltrappor och hissar senaste dagarna så känns fast mark ovant. Jag har numera svårt att hålla balansen på allt som inte rör sig ^^
Nu är jag trés fatigue och har tyvärr inte hunnit lägga in några bilder. Måste sova. Natti.

//Nadja

Aucun commentaire: